Å bli med i et nettverk er en enkel og effektiv måte for en gründer å tilegne seg kompetanse, se hvordan markedet/konkurranse er i det lokale/regionale næringslivet og få nyttige kontakter som kan være gode å ha i etableringsfasen.
Det finnes mange type nettverk:
- Lokal næringsforeninger
- Fagspesifikke nettverk
- Folkeverksted/makerspace
- Klynger av bedrifter (her finner du noen)
Noen kommuner har også egne gründernettverk som vanligvis er gratis å være med i. Sjekk ut mulighet der du bor. Å treffe andre i samme situasjon eller som driver næring, uansett hvilken type, kan bidra til at du lærer hva andre har gjort for å lykkes. Kanskje du får gode tips og råd om ting du ikke har tenkt på i etableringen, kanskje du kan lære av deres fallgruver og utfordringer på veien.
Bruk nettverket du velger å bli med i – selv om de ikke er potensielle kunder av deg, kan de dele/like/kommentere/engasjere seg i bedriften din på nett og spesielt på sosiale medier.